Komedie z roku 1984, která se tváří jako lehká satira na zdravý životní styl, má dodnes hořký dozvuk. Film Všichni musí být v pyžamu režiséra Jaroslava Papouška se stal jeho posledním dílem a zároveň projektem, který výrazně zasáhl do životů několika hlavních představitelů.
Příběh muže, který chtěl žít zdravě
Úředník Řehoř Maršíček, kterého ztvárnil František Husák, prodělá infarkt a rozhodne se všechno změnit. Přestane pít, kouřit i jíst nezdravě a začne cvičit. Jenže jeho nová práce kontrolora nemocných mu klid nepřinese. Místo odpočinku zažívá jeden stres za druhým a jeho dobré úmysly se postupně bortí.
Film vznikl podle divadelní hry Vrať mi to pyžamo! autora Vlastimila Venclíka. Ten měl s látkou osobní zkušenost, protože sám určitou dobu pracoval jako kontrolor nemocných. Venclík scénář psal spolu s režisérem Papouškem, známým tvůrcem trilogie o rodině Homolkových.
Natáčení v hotelu Ametyst a Mozartova hudba
Snímek se natáčel v pražském hotelu Ametyst na Vinohradech v ulici Jana Masaryka. V interiérech se objevují tehdy běžné kulisy pozdního socialismu, od zdravotnických přístrojů po kardiomonitor Tesla LKM 205 z roku 1978. Hudbu složil Karel Mareš a několikrát zazní i slavná Malá noční hudba Wolfganga Amadea Mozarta.
Papoušek obsadil výjimečné herecké obsazení. Vedle Františka Husáka hrají Iva Janžurová, Eliška Balzerová, Josef Kemr, Marie Rosůlková, Petr Čepek, Blanka Waleská, Karel Heřmánek či Jaroslava Obermaierová. V jedné z menších rolí se objevil také Jan Hartl, který zde hraje milence postavy Ivy Janžurové. Stejné rozložení rolí zopakoval o rok později i ve filmu Vesničko má, středisková.
Film, který spojoval i předjímal tragédii
Z dnešního pohledu působí film jako zvláštní předtucha osudu. Příběh o zdraví a životních změnách se stal posledním velkým filmem pro několik jeho osobností.
František Husák, známý i jako Ludva z Homolkových, zemřel o šest let později ve věku pětapadesáti let. Našli jej tenkrát před domem s vážným poraněním hlavy. Lékaři tehdy konstatovali smrt následkem krvácení do mozku. Nikdy se neobjasnilo, zda šlo o nešťastnou náhodu, rvačku nebo násilné přepadení.
Tragicky dopadl i Petr Janda mladší, syn frontmana skupiny Olympic. Papoušek ho obsadil do role syna Ivy Janžurové. Mladý hudebník zemřel ve 33 letech na nádor mozku. Jeho otec Petr Janda vzpomínal v pořadu České televize 13. komnata: „Péťa doma cvičil na violu a najednou jsme slyšeli ránu, jako když spadne pytel cementu. Ležel na zemi, u pusy měl pěnu. Doktor mi později řekl, že nádor vyndat nejde a že synovi zbývají dva roky života.“
Papouškovo rozloučení s filmem
Jaroslav Papoušek, spolupracovník Miloše Formana a autor jedné z nejslavnějších českých filmových trilogií, měl dar vystihnout obyčejného člověka v absurdních situacích. Všichni musí být v pyžamu pro něj byli návratem k podobnému typu postav jako v Homolkových, ale zároveň osobní tečkou za filmovou kariérou.
Po premiéře v roce 1984 už Papoušek žádný další celovečerní film nenatočil. Jeho hořká komedie o zdraví, které se vymyká kontrole, tak zůstala symbolem konce jedné éry českého filmu.
Film Všichni musí být v pyžamu uvede televize Prima v sobotu 1. listopadu v 15:10. Repríza bude na Prima MAX v neděli 2. listopadu v 9:30.

Ulice příští týden: Magda pod palbou, Adriana ztrácí kontrolu, Helena si jde za svým, Soňa útočí a Týna děsí Blanku
Zdroje: autorský text, CSFD, Prima





