Říjen pomalu končí a s ním přichází i klasická motoristická disciplína, čímž není nic jiného než přezouvání pneumatik. Zatímco někteří mění gumy už při prvních ranních mrazících, jiní sází na teplé počasí a odkládají to do poslední chvíle. Jenže zákon je neúprosný a zimní pneumatiky nejsou otázkou nálady, ale povinnosti. A ta se může prodražit.
Kdy přezout a proč se nespoléhat na výjimky
Podle zákona č. 361/2000 Sb. musí mít řidiči na autě zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici sníh, led nebo námraza, případně když se dá rozumně předpokládat, že během jízdy vzniknou. Jinými slovy, i když silnice ráno vypadá suchá, ale předpověď hlásí mráz, měli byste mít přezuto. Policie to vykládá poměrně přísně a argument „já myslel, že to ještě není třeba“ většinou neobstojí.
Na úsecích označených značkou C15a „Zimní výbava“ navíc platí povinnost jezdit na zimních gumách bez ohledu na počasí i roční dobu. Takových míst je v Česku kolem stovky, typicky v horských oblastech. Tam se tedy nedá vymlouvat ani na prosluněné babí léto.
Odborníci i výrobci pneumatik doporučují přezout už v momentě, kdy teploty klesají pod sedm stupňů Celsia. Řidiči by se neměli řídit jen datem v kalendáři, ale hlavně počasím, uvádí například Michelin na svých stránkách. Na letních gumách totiž směs tvrdne, a přilnavost jde dolů i na suché vozovce.
Co všechno zákon vyžaduje a na co si dát pozor
A pozor, nestačí jen mít „nějaké zimní gumy“. Podle českého zákona musí mít zimní pneumatika na osobním autě hloubku dezénu minimálně 4 mm, u vozů nad 3,5 tun pak 6 mm. Pneumatiky starší než deset let už by se neměly vůbec používat, i když vypadají v pořádku. Směs totiž postupně tvrdne a ztrácí své původní vlastnosti.
Na pneumatice hledejte označení 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), tedy symbol vločky v horském masívu. To je od října 2024 jediný oficiální znak, že pneumatika prošla evropským testováním pro zimní podmínky. Staré označení M+S (Mud and Snow) už nestačí. Tímto symbolem jsou označovány i některé celoroční pneumatiky, které v mrazu nemusí plnit potřebné parametry.
Kdo chce mít klid, měl by přezout všechna čtyři kola najednou, nikoli jen jednu nápravu. Policie ČR to výslovně připomíná a nekompromisně kontroluje. Výjimku má rezervní kolo, tam může být jakákoli pneumatika, protože se používá jen pro nouzové dojetí.
Kdy přezouvat a proč to nechat na profesionály
Teploty kolem sedmi stupňů bývá hranice, kterou by si měl pamatovat každý řidič. Pokud v říjnu po ránu klesají k této hodnotě, je ideální čas na přezutí. Pneuservisy od poloviny října začínají praskat ve švech, proto se vyplatí nenechávat výměnu na poslední chvíli. Zkušenější motoristé objednávají termíny už v první polovině října.
Mnoho řidičů se stále pokouší přezout svépomocí, ať už z úsporných důvodů nebo proto, že to „přece zvládnou“. Jenže i drobná chyba se může prodražit. Nesprávně utažené šrouby, nevyvážená kola nebo nevyčištěný náboj dokážou způsobit vibrace, poškození čepů nebo dokonce uvolnění kola. Následky bývají fatální.
Odborné přezutí má navíc výhodu v kontrole tlaku, stavu ventilků i měření hloubky dezénu. Zimní pneumatiky by měly mít rovnoměrný vzorek a bez deformací. Kdo chce mít jistotu, může si nechat pneumatiky také uskladnit v servisu, většina nabízí sezónní skladování za pár stovek, což se vyplatí víc než je tahat po sklepě.
Pokuty, zákazy a problémy s pojišťovnou
Za jízdu bez zimních pneumatik, a to v době nebo podmínkách, kdy jsou povinné, hrozí pokuta až 1 500 Kč na místě nebo až 5 000 Kč ve správním řízení. Policista může také zakázat pokračovat v jízdě, pokud by to znamenalo ohrožení provozu.
Při nehodě je situace horší. Pokud se prokáže, že auto nebylo obuté podle zákona, pojišťovna může požadovat náhradu vyplacené částky z povinného ručení. A pokud dojde ke zranění, soud může uložit i zákaz řízení až na 18 měsíců. Zkrátka, jízda na letních v zimě se nemusí vyplatit, a to doslova.

Naklonovaní pravlci slaví rok a zdvojnásobili svou velikost. Teď je na řadě návrat mamutů, hlásají v Colossalu
Zdroje: autorský text, iDNES.cz, Zákon č. 361/2000 Sb., Policie